Menstruatiepijn
Gezondheid Moderne Ouders Voor mama

8 Tips tegen menstruatiepijn

Hoe kom je toch af van die menstruatiepijn? Afhankelijk van je cyclus en anticonceptie is het vaak een maandelijkse terugkerende pijn. Daarom is het fijn om te weten wat je eraan kunt doen. 1 op de 3 vrouwen heeft te maken met hevige menstruatiepijn, toch lopen de meeste vrouwen vaak onnodig door met deze klachten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Inmiddels kan ik mezelf helaas expert noemen en deel ik mijn 8 best werkende tips.

Wat is menstruatiepijn?

Menstruatiepijn is de term voor de (buik)pijn tijdens je menstruatie. Andere klachten die je tijdens je menstruatie kan ervaren zijn:

  • Rugpijn
  • Hoofdpijn
  • Pijn in de bovenbenen, dit komt vaak van de pijn in de buik dat doorstraalt naar de bovenbenen.
  • Misselijkheid
  • Emotioneel


Hoe ontstaat menstruatiepijn?

Elke maand bereid jouw lichaam zich voor op een eventuele innesteling van een bevrucht eitje. Jouw baarmoeder maakt een nestje van baarmoederslijmvlies. Wanneer er geen bevruchting plaats vindt, stoot jouw baarmoeder dit slijmvlies weer af. Het afstoten van het baarmoederslijmvlies gaat gepaard met krampen en buikpijn en uiteraard bloedverlies. De buikpijn kan al beginnen voor het bloedverlies start en kan soms ook nog enkele dagen aanhouden nadat het bloedverlies is gestopt. Dit herhaalt zich ongeveer een keer in de maand (afhankelijk van de lengte van je cyclus).

Mijn 8 tips tegen menstruatiepijn:


Geloof me als ik zeg dat ik inmiddels een ervaringsdeskundige ben op het gebied van menstruatiepijn. Bij mij begon het (al) toen ik 11 jaar oud was. Recentelijk ben ik bijna 1,5 JAAR(!!) non stop ongesteld geweest, inclusief dagelijkse buikpijn. Natuurlijk is dit geen normale situatie maar hey, buikpijn is buikpijn en onderstaande tips hebben het voor mij in ieder geval wat dragelijker gemaakt.

1. Draag maandverband in plaats van tampons

Als ik ergens van walg, is het dragen van maandverband, het voelt gewoon niet fris. Maar toch heb ik het een kans gegeven om in ieder geval te kijken of het verlichting bied. En dat doet het zeker. Waar het precies aan ligt weet ik niet. Misschien heb je minder last van druk of irritatie? De krampen zijn bij mij in ieder geval iets beter te verdragen. Als je de deur uit gaat kan je natuurlijk wel een tampon dragen en deze weer verwijderen, eenmaal aangekomen op bestemming.

2. Drink kamille of gember thee tegen menstruatiepijn

Volgens mij is kamillethee een heel ouderwets middeltje tegen menstruatiepijn? Ik kwam het op internet geregeld tegen tijdens mijn zoektocht naar een oplossing. Kamille thee ben ik persoonlijk geen fan van, maar ik heb het wel geprobeerd. Ook gember is een wondermiddeltje voor van alles en nog wat. Zelf vind ik dit ook prettig om te drinken. Sowieso is een warme drank heel fijn en misschien werkt het idee dat je gelooft dat het helpt wat mee.

3. Ga wandelen tegen de menstruatiepijn

Oh oh, dat voelt heel erg tegenstrijdig he? Wandelen is het laatste wat je wilt, zeker als je naast de buikpijn ook hevig vloeit. Maar de menstruatiepijn neemt altijd af tijdens een lekkere wandeling. De wandeling is een goede afleiding, waardoor je minder bezig bent met je pijn. Ook heb ik het idee dat het sneller ‘los komt’ waardoor de buikpijn afneemt. Dat klinkt nu misschien alsof ik een doorgewinterde wandelaar ben maar manlief moet me zo goed als meesleuren 😉

4. Sporten helpt

Hetzelfde verhaal voor sporten. Zelf zit ik op dansles en ja, dansen en springen staan niet hoog op mijn lijstje met menstruatiepijn. Maar, na een flinke dansles is de menstruatiepijn nagenoeg weg. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, een natuurlijke pijnstiller.

5. Neem een bad

De warmte en ontspanning zullen je menstruatiepijn goed doen. Warmte helpt bij pijnlijke spieren en je baarmoeder is eigenlijk gewoon een grote spier. Door je lichaam goed te ontspannen kan je de pijn ook beter opvangen. Vindt je het niet prettig om tijdens je menstruatie in bad te gaan, draag dan gewoon een tampon tijdens het badderen.

6. Gebruik een warme kruik

Ook een warme kruik is prettig, dit was echt mijn brugpieper redding. Rond het jaar 2000, waar je wel meer foute dingen voorbij zag komen lagen alle winkels vol met kruiken, hoe gekker hoe beter en ook kosten ze geen drol. Natuurlijk zijn ze nog steeds te vinden en is het dat tientje zéker waard. Een pittenzak kan natuurlijk ook.

7. Wees lief voor jezelf

Natuurlijk is het de bedoeling dat je dat altijd bent. Maar als je menstruatiepijn hebt is het beter om nog liever te zijn! Wil je chocolade eten, eet het! In bed liggen midden op de dag? Doe het! Zolang je het maar niet doet uit zelfmedelijden, want dat is niet oke en draagt niet bij een een positieve mindset. Dus ga lekker shoppen, wijnen, bloggen, zingen, een pot ijs leeg lepelen, het mag allemaal 🙂

Wil jij leren positiever te denken? Lees dan ook deze blog

8. Pijnstillers? Dit kan je het beste innemen tegen de menstruatiepijn

Het is helemaal oke om pijnstilling te nemen bij menstruatieklachten, het bestaat niet voor niets. Maar welke pijnstilling werkt het best?

Ik kan me nog goed herinneren… Toen ik nog een pubertje was en erge buikpijn had. Altijd kwamen de Aleve Feminax reclames op tv voorbij. Jong en naïef dat ik was, dacht ik dat dit een wondermiddel tegen menstruatiepijn was. En dus kocht ik netjes elke maand van mijn zuurverdiende centen (alarmen klikken in een magazijn van een kledingwinkel voor €2,30 per uur) een doosje van 6 euro.

Tot ik op een gegeven moment zoiets had, wauw die buikpijn moet wel heel heftig zijn want zelfs deze tabletten werken niet… Toen kwam ik erachter dat er gewoon een lage dosering Naproxen in zat, die je voor een euro bij de kruitvat kan kopen alleen 4x sterker.

Naar de gynaecoloog…

Uiteindelijk ging ik voor de hevige pijn naar de gynaecoloog. Door de gynaecoloog is mij geadviseerd om paracetamol te combineren met een NSAID pijnstiller, zoals ibruprofen of Naproxen. Dit is de beste combinatie. Dus bijvoorbeeld 2 paracetamol van 500mg en 1 Ibruprofen van 400mg of 1 Naproxen. Belangrijk is om consequent te zijn met innemen, dus echt elke 8 uur. Zo bouw je een spiegel op.

Als de menstruatie(pijn) echt erg is…

Aarzel dan niet om contact op te nemen met je huisarts. Als je dagelijkse activiteiten lijden onder de menstruatiepijn of je vloeit bijvoorbeeld hevig is hier misschien een oorzaak voor. De huisarts kan je doorverwijzen naar een gynaecoloog voor onderzoek en hopelijk een oplossing.

Een kleine note; ik heb geen medische achtergrond. Deze blog is puur geschreven op basis van eigen ervaringen. Wel hoop ik natuurlijk dat je iets aan de tips hebt 🙂 Girlpower!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *