Positief denken leren
Mindset Voor mama

Positief denken kan je leren

Positief denken is een belangrijk aspect om gelukkig in het leven te staan. Mopper je veel, is jouw glas half leeg in plaats van half vol en wil je dit graag anders? Dan weet ik zeker dat deze blog je verder gaat helpen. Natuurlijk ben ik niet geboren met de gave om elke dag maar positief te denken. Dit is iets wat je jezelf moet aanleren. Als je jonger bent kopieer je vaak gedrag uit je omgeving en is jouw gedrag (onbewust) afhankelijk van de mensen om je heen.

Mijn 6 tips om positief te leren denken:

1. Leer jezelf om bewust te zijn van je eigen gedachten

Bewustwording is de eerste stap. Weet je van jezelf dat je snel moppert, piekert of situaties negatief of somber in ziet? Dan is het tijd om anders te gaan denken. Dit kan zich ook voor doen door een bepaalde situatie.

Zelf zijn wij hier thuis actief mee bezig en wijzen er elkaar ook op. In ons geval is deze bewust wording gekomen door een heftige situatie een aantal jaar terug. Elk mens komt voor erge situaties te staan in zijn leven, iedereen, daar komt geen mens onder uit.

Er zijn op zo’n moment twee dingen die je kunt doen:

bij de pakken neer gaan zitten óf positief denken. In ons geval was het positief blijven denken. Op dat moment ging dat onbewust. Toen we later terug keken op de situatie en hoe wij het hadden aangepakt zijn wij ons wel nog bewuster geworden van de kracht van positief denken.

De 2 stappen om negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten:


Stap 1 is om bij elke (negatieve) gedachte te denken ‘wacht eens even, wát denk ik nu?’ je wordt je er daardoor bewust van.
Stap 2 Maak er een positieve gedachte van en hou dit vast. Oefening baart kunst, hoe vaker je het doet hoe makkelijker dit je af gaat. Je zal merken dat je je lichter, vrolijker en relaxter voelt.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Als ik in de ochtend op de fiets de deur uit moet om mijn zoontje weg te brengen en het regent is mijn eerste automatische reactie vaak godsamme, het zit ook nooit mee! Maar, meteen na deze reactie zeg ik tegen mezelf wacht eens even, het heeft totaal geen zin om te balen. Over 15 minuten ben je weer thuis en kan je droge kleding aan trekken, neem je een lekkere kop koffie en wordt het weer een heerlijke dag! Klinkt cliché maar zo werkt het echt. En als ik dan weer thuis ben denk ik, zie je nou wel, het wordt een top dag. En zo simpel kan het zijn. De kunst is om je gedachten om te buigen.

2. Positief denken heeft invloed op de uitkomst

Heb je er weleens over na gedacht dat jouw manier van denken invloed heeft op de uitkomst? Bijvoorbeeld: je denkt ooo dit examen ga ik écht niet halen. Uitkomst? Gezakt! En wat zeg je dan tegen jezelf? Zie je nou wel! Ik zei toch dat ik zou zakken. Dit zijn simpele voorbeelden maar in de praktijk gebeurt dit dagelijks.

Misschien ben je bekend met de ‘ Law of attraction’. In het Nederlands ook wel de ‘Wet van de aantrekkingskracht’ genoemd. Er zijn talloze boeken over geschreven en onderzoeken naar gedaan. De manier waarop jij denkt heeft invloed op de uitkomst. Ik zal hier voor nu niet te diep op in gaan, maar mijn advies is; lees erover. Het is interessant en motiverend.

Be careful what you wish for, because you might get it

Moderne Ouders

3. Vermijd negatieve mensen als je positief wilt (blijven) denken

We hebben allemaal wel van die vrienden, kennissen of familieleden die gewoon, hoe zeg je het netjes? Minder positief zijn ingesteld.. Op het moment dat je nog niet bewust bezig bent met een positieve mindset heb je dit niet altijd door en ga je er ook gemakkelijk in mee.

Wanneer jij zelf positief in het leven staat, zal je dit soort mensen anders gaan bekijken. En zal je ook merken dat je je sneller stoort aan dit soort mensen. Niks is vermoeiender dan mensen die maar zeggen hoe k*t het leven is, hoe slecht het is geregeld in Nederland of hoe zwaar ze het wel niet hebben.

Onthoud: Negatieve mensen kosten energie, positieve mensen geven energie.

4. Geef aandacht aan de dingen die goed gaan

Om positief te leren denken is het belangrijk negatieve energie te mijden. Geef daarom aandacht aan de dingen die goed gaan en niet aan de dingen die minder goed gaan. Gaat je vakantie niet door, heb je een lekke band, sta je twee uur in de file? Denk dan aan dat complimentje dat je kreeg op werk, of het nieuwe recept dat je zo heerlijk hebt gemaakt.

Als je je daar op blijft focussen zal je zien dat er in jou ogen ineens veel meer goed gaat. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het je af gaat. In je onderbewuste zal je steeds meer gaan letten op de dingen die goed gaan, waardoor je je alleen maar steeds beter gaat voelen.

5. Glimlach de hele dag


Klinkt weer lekker cliché maar dit is echt een goeie tip en werkt gegarandeerd! We hebben allemaal weleens zo’n moment dat je bijna weg droomt door de gedachte aan iets heel erg leuks, je vakantie die bijna van start gaat, de koop van een huis of een geslaagde date… Als je aan zoiets leuks denkt komt er vanzelf een glimlach op je gezicht en voel je je ook blijer, positiever en gelukkiger.

Maar, dit kan je natuurlijk ook nabootsen. Probeer het maar eens, tover zonder reden zo’n glimlach op je gezicht en probeer dit gedurende de dag vol te houden. Je krijgt ook dan zo’n gelukkig gevoel zonder perse aan iets positiefs te denken. Het gaat gewoon (bijna) vanzelf.

Een ander bijkomend voordeel? Lachende mensen trekken vrolijke mensen aan. Zelf praat jij ook het liefst met een vriend, kennis of collega met een vrolijke uitstraling.

Wil je naast meer glimlachen ook graag wat zelfverzekerder worden? Lees de 5 stappen in dit artikel

6. Gebruik geheugensteuntjes om positiever te leren en blijven denken

Er zijn op internet zoveel leuke en mooie quotes te vinden. Zoek voor jezelf de meest inspirerende en print ze uit, hang ze op, zet ze neer of bewaar ze ergens waar je vaak kijkt. Zoals bijvoorbeeld:

  • In een lijstje op de wc, daar heb je vaak de tijd om er goed bij stil te staan
  • Op de achterkant van je telefoon
  • Op de voorkant van je agenda
  • Zet een quote in een lijstje naast je wekker, als je in de ochtend wakker wordt is dit het eerste wat je ziet
  • Op of in een sieraad, als je graag sieraden draagt
  • Het hoeft natuurlijk niet perse een quote te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een voorwerp zijn, dat jij associeert met positief denken en een gelukkig gevoel. Zo ben ik echt gek op vlinders, als ik een vlinder zie geeft mij dit een heel gelukkig gevoel. Voor mij staat de vlinder symbool voor geluk en vrijheid. Ook de kleuren zijn zo prachtig, het heeft gewoon bijna iets magisch.

Daarom zou ik bijvoorbeeld graag een opgezette vlinder in een mooie stolp of lijstje in huis willen. Elke keer als ik ernaar kijk, maakt mij dit gelukkig en geef je jezelf een geheugensteuntje om positief te denken. Mooi toch?

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips om positief te (leren) denken. Dit zijn mijn belangrijkste 6. Wat werkt voor jullie het best? Laat een berichtje achter in de comments.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *