Sporten na je bevalling
Moderne Ouders Voor mama

Sporten na je bevalling? Zo pak je het aan!

Sporten na je bevalling is niet het eerste waar je aan denkt als je net zo’n topprestatie hebt geleverd. Maar een hoop poepluiers, flesjes en gebroken nachten later is het zo ver: je conditie moet weer op peil en misschien zijn er een aantal overtollige zwangerschapskilo’s ontstaan. Wat de reden ook is, de tijd van uitstellen is voorbij!

Een bevalling is een top sport

Het kan lastig zijn om weer te gaan sporten na de bevalling. Een bevalling is een top sport, wees trots op jezelf. Je krijgt te maken met emoties die je nog nooit eerder hebt ervaren. Misschien ben je wel bezorgd, voel je je schuldig om je kind alleen te laten of ben je onzeker over je lichaam na de bevalling. Uiteindelijk moet je de stap zelf zetten maar met onderstaande tips kom je een heel eind.

1. Zorg goed voor jezelf

Klinkt cliché he? Ik weet het, maar toch is het erg belangrijk. Goed voor jezelf zorgen begint al met je voedingspatroon:

  • Sla geen maaltijden over
  • Nuttig je maaltijden op vaste tijden
  • Laat gemakkelijke of kant-en-klaar-maaltijden staan, deze zijn meestal niet erg gezond

Klinkt logisch maar als moeder weet ik dat het niet zo gek is om maaltijden te vergeten, te snaaien of ongezonde snelle maaltijden te eten.

Behalve sporten na je bevalling is het ook goed om op andere vlakken goed voor jezelf te zorgen. Plan eens een moment voor een extra lange douchebeurt of bad, een gezichtsmaskertje of een sessie nagels lakken. Het zal tussen alle drukke dagen door voelen als een echte beloning en je went ook aan tijd vrij maken voor jezelf. Wil je meer inspiratie? Speciaal voor jou heb ik de categorie voor mama: beauty & lifestyle.

2. Besluit zelf wanneer je start met sporten

Als je bent bevallen moet je in ieder geval de eerste 6 weken rustig aan doen. Na een paar weken kan je rustig opstarten. Het is een richtlijn, elke bevalling is anders. Na een keizersnede of zware bevalling zal je lichaam langer moeten herstellen. Heb je veel bloed verloren? Ook dan zal je lichaam langer nodig hebben om te herstellen van vermoeidheidsklachten. Daarnaast is het de vraag hoe erg je moet wennen aan het nieuwe ritme en gebroken nachten. Al start je pas na 3, 6 of 9 maanden, niks mis mee. Trek je vooral niks aan van andermans mening en vergelijk jezelf niet met anderen.

3. Wandelen na de bevalling is ook sporten

Hoe heerlijk is het om uren trots te wandelen met je kleine spruit? Behalve in de winter met -5 graden natuurlijk. Wandelen jullie graag? Dan ben je al een heel eind op weg. Probeer steeds iets sneller of verder te wandelen. Download een gratis app op je telefoon om je stappen en snelheid bij te houden of schaf een smartwatch aan. Wandelen kan een mooie opstap zijn om met hardlopen te starten.

4. Kies je favoriete sport

Na de bevalling draait alles om je kind en je gezin maar een moment voor jezelf is ook belangrijk. Kies daarom een sport waar je veel voldoening uit haalt. Dansles, yoga of een andere klassikale les. Het is fijn om weer onder de mensen te komen en met iets anders bezig te zijn dan alleen luiers, flesjes en boertjes. Als je iets kiest waar je helemaal in op gaat zal het je geen moeite kosten om de deur uit te gaan. Kies een les van een uurtje, dicht in de buurt en je zal zien hoe gemakkelijk het je af gaat.

Uiteindelijk is het niet belangrijk hoe je het doet of wanneer je het doet als je het maar op jouw manier doet. Heb je leuke tips? Laat dan een comment achter! 🙂

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *